Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Kontynuacja wsparcia unijnego na budowę dróg i obwodnic

Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła ostatnio 6 umów o dofinansowanie na budowy dróg ekspresowych, obwodnic i autostrad, które zostaną sfinansowane ze środków unijnych programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Drogi finansowane z FEnIKS

Tylko w ostatnich miesiącach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała łącznie na budowę polskich dróg 1 781,5 mln zł ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Środki te pozwolą na dalszą realizację projektów, w których prace już się rozpoczęły.

Na przełomie czerwca i lipca zawarto umowy projektowe dla budowy dwóch obwodnic, odcinka autostrady A2 oraz kilku odcinków dróg ekspresowych:

  • S1 Oświęcim – Bielsko-Biała – na odcinku od Oświęcimia do Bielska-Białej powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z rezerwą pod trzeci pas, a na niej pięć węzłów drogowych: Oświęcim, Wola, Brzeszcze, Stara Wieś i węzeł Bielsko-Biała Hałcnów na połączeniu S1 i S52 oraz przygotowywanej do realizacji Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Umowa dotyczy budowy odcinka drogi ekspresowej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, na odc. w. Oświęcim – w. Suchy Potok o dł. 26,74 km;
  • S7 Widoma – Kraków Nowa Huta –  celem projektu jest budowa 18,29 km odcinka drogi ekspresowej S7, zlokalizowanego w sieci kompleksowej TEN-T w województwie małopolskim. Dla S7 na terenie Krakowa przewidziano przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu, pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym. Z kolei na terenie powiatu krakowskiego zaplanowano dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, szeroki pas dzielący uwzględniający rezerwę pod trzeci pas ruchu oraz pas awaryjny; 
  • A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce – celem całego projektu jest budowa autostrady A2 na odc. Mińsk Mazowiecki – Siedlce o dł. 37,43 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T w korytarzu Morze Północne – Bałtyk; 
  • S61 odc. w. Łomża Zachód – w. Stawiski – przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S61 o dł. 29,35 km. Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S61 zlokalizowany jest w sieci bazowej TEN-T, w województwie podlaskim i stanowi fragment międzynarodowej drogi E67 Helsinki–Tallin–Ryga- Kowno–Budzisko–Suwałki–Białystok–Warszawa-Piotrków Trybunalski–Wrocław–Kłodzko–Praga. W związku z tym można określić go jako element jednego z najważniejszych ciągów drogowych Polski, a także Europy;
  • obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44 – obecnie stopień zaawansowania prac wynosi ok. 60%, będzie to nowa droga o długości nieco ponad 9 km, prowadząca od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grójeckiej. Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4;
  • obwodnica Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 – obwodnica o długości 16,7 km to pierwszy etap realizacji inwestycji liczącej ponad 24 km długości, która w przyszłości przejmie ruch tranzytowy. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 70%. Na trasie powstają też tzw. przepusty ekologiczne. 

W programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko priorytetem jest domknięcie najważniejszych ciągów autostrad i dróg ekspresowych, a także realizacja szeregu obwodnic na drogach krajowych i ekspresowych, których zadaniem jest odciążenie miejscowości od nadmiernego ruchu drogowego. Beneficjentem tych projektów jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Szczegółowe informacje o wymienionych inwestycjach znajdują się na stronie GDDKiA.